ÖVRIGA SIDOR

Orfeus Klagan - videodokumentation för nerladdning

Possente Spirto - bildkoreografi för nerladdning

WEBSTAGE - huvudsida

DIREKT E-POST 

scen.och.sinnesproduktion@telia.com
 

DANSVERK

Ögonblick ur Orfeusmyten

Dansverk som på olika sätt och i olika rum använder ny teknologi i ett korografiskt utforskande av Orfeusperspektivets flytande tillstånd - mellan liv och död.
 

Possente Spirto

bildkoreografi på WEBSTAGE
Premiär  29 april 1998
 

Orfeus Klagan

solokoreografi för en Industrirobot 
(ABB robot irb 1400). 
Installation på Dansmuseet i Stockholm hösten 1998.
Västerås våren 1999

Ny robot dans

Vattensprutande robot i en bur av glas och projektioner. Installation i augusti på Gustav Adolfs Torg i samarbete med Dansmuseet och ABB
 
P.S.
Interaktiv installation - solodans i ett rörelsesensoriskt rum av röst- och bildminnen.
Premiär hösten 1999.
 
Koreografi och rörelseprogrammering 
Åsa Unander-Scharin  
Musik  
Claudio Monteverdi och Carl Unander-Scharin i samarbete med techno kollektivet Stockholm-Embryo
Dans  
Kerstin Abrahamsson, Petra Fredrikzon, Dan Johansson och Åsa Unander-Scharin 
Videofotograf (Possente Spirto) 
Tomaz Blanc 
Senografiskt rum och projektioner (P.S. och Ny robot Dans) 
Mateusz Herczka 
Musiker 
Keren Bruce(viola da gamba), Kerstin Frödin (blockflöjter), 
Urban Westerlund (orgel), Carl Unander-Scharin (tenor) 
Programutveckling 
Peter Rajka och Magnus Lundin 
 
 
 
 
videofoto Tomaz Blanc 
bearbetning Åsa U-S
 
 
videofoto: Mateusz Herczka
 
 
bild  Åsa Unander-Scharin
 
 
Honorary mention to Åsa Unander-Scharin, for žThe Lamentations of OrpheusÓ, an installation whose compelling aesthetic relies on the sophistication of its principal element, an industrial robot whose choreographed movement are attuned to music from Monteverdis Lòrfeo. 
(LIFE 2.0 - the first international competition seeking exellence in artistic creation that has embedded in it the practices of Artificial Life, February 1999) 

Animerade dansare, ängsliga själar i en undre värld...direkt på en datalänk (DN, april 1998)

 

Åtrå Kaos och Geometri

(1997-98)
Koreografi Åsa Unander-Scharin
Musik Francesco Boschetto
Dans 
Katarin Eriksson Petra Fredrikzon, Sandra Medina, Johanna Molund och Jondi Jonsson Lecapre
foto Per Molund
 
"Formerna är mjuka, som dansarnas armar i en vågrörelse eller en glidning när de intagit rummet från fönsternischerna. Plötsligt semaforerar de, plöjer egna vägar genom rummet och sätter igång tankar om riktningar, balans, dynamik, men även ensamhet. De uppslukas av den kämnnslomässigt intensiva värld som Francesco Boschettos elektroakustiska verk för soloviolin frammanar: dramatisk - och kontrollerad. Det hårda och det mjuka möts, i slutet samlas alla i unison rörelse. Efteråt känns rummet märkligt tyst och tomt." (SvD, december 1998)
 
m o b i l e r(1992-98)
Transportabla danverk - á 1-5 minuter - för udda platser
 
 
 
Isilsk - utbrott i snö
Yrpärla - bryter sig ut ur en vägg
Ormel - slingrande nerför en trappa
Krabbodil  - glider crawlande över golvet  (30-50 meter)
Possente Spirto - låter sig bevekas av Orfeus sång ur C. Monteverdis L´Orfeo (1601)
Fanfar - som två Aida-trumpeter
Ropet - svävande i röda rep
Vi Liknar - sakral duett strävande sida invid sida
Koralg - vågor i ett pärlband av dansare
 
Koreografi 
Åsa Unander-Scharin
Musik
Carl Unander-Scharin och
Claudio Monteverdi (Possento Spirito)
Text
Katarina Frostenson (VI LIKNAR)
Dansare
Kerstin Abrahamsson, Petra Fredrikzon,
Dan Johansson, Jondi Jonsson Lecapre,
Johanna Molund och Mikael Strid
foto Mona Loose
 
foto: Per Molund
videofoto Tomaz Blanc 
bearbetning Åsa U-S
 
"... en  rörlig och ljudlig pausinstallation där Åsa Unander-Scharin överraskar med  
Yrpärla, Is-ilsk, Ormel och andra uttryck. En uppfriskande idé."     (SvD mars-94) 

ž Åsa Unander-Scharins underbart bombastiska invigningsfanfar 
 med två dansare i svart.Ó (Nutida Dans -96) 

" Ett stycke bort utanför Medborgarhuset står unga Linda Carlquist, till synes helt absorberad av de korta rörelsemelodier som Åsa Unander-Scharin koreograferat för platsen. I synnerhet Isilsk, ett solo där Mikael Strid i gula galonbyxor faller rullar och reser sig mot en vägg, fascinerarLinda Carlquist, som inte visste att det var Dansens Dag med gratis rörelse över hela stan." (SvD, april 1998)

... entendre encore ...

(1996)
Koreografi 
Åsa Unander-Scharin
Musik 
Carl Unander-Scharin (inkl. remix av två arior av Georges Bizet)
Dans 
Mikael Strid, Henrik Vikman och Åsa Unander-Scharin
Ljus 
Anders Larsson
 
 
foto Mona Loose
 
 
 
"... en längtansblå undervattensvärld av minnen och röster att fiska ur, dyka ned i, ge sig hän åt. Åsa Unander-Scharin låter kropparna bilda kanande horisontlinjer på golvet, simma, glida på tonerna ur Bizets opera Pärlfiskarna.
 Det finns en skön tyngd i rörelserna, också när dansarna lämnar golvet.
En musikalitet." (SvD mars-96)
" Till en elektronisk mix av guldkornen från Georges Bizets opera "Pärlfiskarna" dyker Unander-Scharin ner i ett mediterranskt vatten fyllt av märkliga varelser, svårfångade existenser och stim av unisona kroppar. Själv på scenen tillsammans med Mikael Strid och Henrik Vikman utvecklar hon en poetisk, inte sällan sentimental vokalis, brusten likt blicken genom havets spegelyta."   ( Dagens Nyheter, mars -96)

"Åsa Unander-Scharins röda lindanserska i "entendre encore" är ett av de mycket få exempel på positivt laddade kvinnofigurer i samtidsdansen"       (Aftonbladet, mars-96)

 

Pumpgropen

(1992-94)
Koreografi 
Åsa unander-Scharin
Musik 
Carl Unander-Scharin
Scenografi och Kostym 
Nella Koskelin
Text 
Katarina Frostenson och Stig Larsson
Dans 
Sandra Medina, Rasmus Ölme, Mikael Strid och Åsa Unander-Scharin
Ljus 
Anders Larsson
 
"... en föreställning som med alla sina komponenter skapar spännande associationer, pendlande mellan det sakrala och lätta. Fem dansbilder, sångdikter om jord och luft, materia och liv, avlöser varandra."
"En nedstigning stimulerar sinnena"   (SvD, december-92)
"Det är en häpnadsväckande vacker dansad och musikburen dikt..."(Expressen, december-92)
"...fyller rummet med pulserande rörelser..."
"ögonblick av sällsam skönhet"      (DN, december-92)
"I Pumpgropen som var en mycket dramatisk och helgjuten föreställning, fogades Frostensons Beckettska poesi, Unander-Scharins rika musik och dansarnas protoplastiska rörelser samman till en bild av ett embryo - på väg att explodera".    (Aftonbladet, januari-93))
"Scenbyten, rörelseväxlingar, nervighet, allt var elegant, intensivt, och mångbottnat laddat på ett abstrakt plan. Pumpgropen med sitt poetiska skimmer var lika rationellt otydbar som en abstrakt målning, men lika underbart betydelsemättad..."    (Åbo Underrättelser, april-94)
  
 
© 1999 All rights reserved Åsa Unander-Scharin
 
Go back